A II. János Pál Katolikus Általános Iskola és Óvoda két tanára 2021 nyarát azzal töltötte, hogy iskolájuknak egy újabb pályázatot írjon és újabb lehetőséget teremtsen az iskola diákjainak tehetségük, képességeik és készségeik fejlesztésére. Erre az évente kiírásra kerülő NTP-s pályázatok egyike, az NTP-INNOV-21 pályázat tűnt a legalkalmasabbnak. A nyár nagy részét felölelő munkának meg is lett az eredménye és az NTP-INNOV-21-0329 jelű pályázat nyert. Így megkezdhettük a „Fényben úszva” című projekt megvalósítását. A projektben 7 tanár és összesen 77 diák vett részt. A projekt minden részeleme valamilyen módon kapcsolódott a fényhez, mint fizikai, spirituális, szellemi jelenséghez. A részelemek tág kört fogtak át. Volt csillagászati, irodalmi, informatikai, zenei, képzőművészeti, sakk és 3D-s nyomtatás is. A témák mindegyikéhez kapcsolódott egy 60 órás foglalkozás. A foglalkozásokat az iskola tanárai és külsős szakemberek tartották. A külsős szakemberek között volt a kecskeméti Planetárium igazgatója, 3D-s nyomtatási szakember, képzőművész, sakk nagymester és zongoraművész. A program úgy került kidolgozásra, hogy a különböző szakterületek érintkeztek és egy-egy feladatot közösen oldottak meg. Így rá lehetett világítani, hogy napjainkban igen ritka, amikor egy terület egy probléma megoldását önmagában el tudja végezni. Az élet és a problémák komplexitását tudták így hangsúlyozni. A 3D nyomtatási projekt résztvevői például a csillagászokkal közösen nyomtattak méretarányos Naprendszert. A képzőművészek pedig festményeken örökítették meg a csillagászati projekt tagjaival közösen a Naprendszer bolygóit. De a sakkozók is együtt működtek a 3D nyomtatást elsajátító diákokkal, és sakk-készletet csináltak 3D-s technikával. Minden részterületen készültek tárgyi objektumok is. Az irodalommal foglalkozó diákok például az elolvasott könyvekből készítettek egy olvasó kuckóként funkcionáló könyv igloo-t. Az informatika projekt résztvevői robotokat építettek és programoztak. A képzőművészeti projekt volt a legváltozatosabb. Ők a fény és árnyék játékát tanulmányozták fotókon, elkészítették egy báb-árnyjáték bábjait és kellékeit, valamint elő is adták a bábjátékot. Fényfestéssel borították be a város múzeumának falát. Az egyik diák pedig egy egyéni technikát is kitalált, amivel papírból készült domborműveken tanulmányozta a fény, a sötét és az árnyék hatását egy-egy alkotásán. Minden részterület diákjai „tanulmányi” kiránduláson is részt vettek. Az irodalmárok és a zenészek színházba mentek, a csillagászok planetáriumba és csillagdába, a robot készítők és a 3D nyomtatást tanulók egy a témával foglalkozó cégnél tettek látogatást. A sakkozók pedig egy sakkversenyt rendeztek a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye iskoláiban tanuló sakkozó diákoknak. A képzőművészek koncertet adtak, valamint részt vettek Pécsett a Fény fesztiválon. A pályázat kiemelkedő eseménye volt egy kiállítás a keceli Városi Könyvtár és Művelődési ház kiállítótermében. Itt minden részterület bemutatta tárgyi alkotásait, illetve a képzőművészek a báb-árnyjátékot, a zenészek pedig egy koncerttel kedveskedtek a kiállításmegnyitó vendégeinek. A pályázat sikeres volt, mert sok gyermeknek adott lehetőséget tehetségének kibontakoztatására, mert szerteágazó területen tehetséges gyerekek vehettek benne részt, és mert hozzájárult annak bizonyításához, hogy városunkban hemzsegnek a tehetséges gyerekek. Ez pedig reményt jelent alföldi kisvárosunk számára. Reményt, mert amíg ilyen tehetséges gyermekeink és őket szenvedélyesen tanító és támogató tanáraink vannak, addig van remény a város fejlődésére, továbbélésére.